Ana içeriğe atla

İskender Mozaiği


İskender Mozaiği, Napoli Ulusal Arkeoloji Müzesi.


İskender Mozaiği, MÖ 2. yüzyıla tarihlenen bir Roma yer mozaiğidir. 1831 yılında, Pompeii’deki Faun Evi’nin zemininde bulunmuştur. Günümüzde Napoli Ulusal Arkeoloji Müzesi’nde sergilenmektedir. Mozaik yaklaşık 2,72 metreye 5,13 metre boyutlarındadır. Opus vermiculatum adı verilen, çok küçük taş parçalarının kullanıldığı detaylı bir teknikle yapılmıştır. Bu yöntem, gölge ve derinlik etkileri yaratmayı mümkün kılar.

Eserde, MÖ 333 yılında gerçekleşen Issos Savaşı betimlenir. Sol tarafta, miğfersiz ve atının üzerinde Büyük İskender; sağ tarafta, savaş arabasında geri çekilen Pers Kralı III. Darius yer alır. İskender, kararlı bir şekilde ilerlerken; Darius geri çekilirken geriye bakmaktadır. Güç ile yenilginin sembolik karşılaşması bu sahnede tasvir edilir.

Kompozisyon, perspektif ve anatomi açısından Roma mozaik sanatının en gelişmiş örneklerinden biridir. Çoğu araştırmacı, mozaiğin aslında Helenistik döneme ait bir Yunan tablosunun kopyası olduğunu kabul eder. Orijinal resmin, ressam Apelles veya Philoksenos (Filoksenos) tarafından yapılmış olabileceği düşünülür. Mozaiğin orijinali Napoli Ulusal Arkeoloji Müzesi’nde korunmakta, Pompeii’de ise bir replikası sergilenmektedir.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eski Yunan'da Kent Devleti (Polis) ve Özellikleri

Atina akropolisi, A.Savin (Public Domain) Polis (çoğul poleis) eski Yunan siyasal ve sosyal yaşamının en karakteristik örgütleniş biçimidir ve esasen eski Yunan'a özgü bir kavramdır. Kent devleti ise modern bir yakıştırmadır. Kent devleti Mezopotamya'da Erken Tunç Çağı'ndan bu yana örneklerini gördüğümüz eski bir siyasi oluşumdur. Kısacası kent devleti bir kent ve onun etrafındaki toprakları kapsayan belirli bir alandır ve bu alan bir bütün halinde bir siyasi birimdir. Yunanlar bu düzene "polis" adını vermişlerdir. Politika kelimesi de buradan gelmektedir. Polisin siyasi ve toplumsal yapısı doğu krallıklarındaki kentlerden farklıydı. Doğu kentlerinde iktidar gücünü tanrıdan aldığını iddia eden veya buna inanan ve doğrudan tanrı sayılan krallara aitti. Kral veya Firavun denilen bu yöneticilerin yetkileri sınırsızdı ve hakimiyetleri içerisinde yer alan bütün kentler onların mutlak otoritesine tabiydiler. Yunan polislerindeki yurttaşlık (politai) kavramı ve yeri geld...

Alman Çeşmesi

Alman Çeşmesi, Sultanahmet Meydanı, Foto : M. Özveren. Alman Çeşmesi, Alman İmparatorluğu Kaiseri II. Wilhelm tarafından 1898 yılında Osmanlı topraklarına yaptığı ikinci ziyaretinde gördüğü ilgi ve sevginin de etkisiyle Sultan II. Abdülhamid ve İstanbul halkına hediye edilmiştir. Almanya'da yapılıp İstanbul'a getirilen çeşme, tarihi bakımdan büyük öneme sahip olan Sultanahmet Meydanı üzerine dikilmiştir. I. Ahmed Türbesi'nin karşısında yer alan çeşmenin mimarı Max Spitta'dır. Neo-Bizans üslubunda yapılan çeşmenin açılış tarihi 27 Ocak 1901'dir. Çeşme yaklaşan dünya savaşı öncesinde Türk-Alman siyasi yakınlaşmasının da bir göstergesidir.

Laokoon ve Oğulları Heykeli

Laokoon ve Oğulları Heykeli, Vatikan Müzeleri, Foto : M. Özveren. Laokoon heykel grubu, tanrı Apollon tarafından gönderilen yılanların Troialı rahip Laokoon ve iki oğluna bir sunakta saldırmasını konu edinmektedir. Troia Savaşı sırasında içi savaşçı dolu tahta atın şehre alınmamasını öğütleyen Laokoon ve oğulları, Troia'nın yok edilmesine karar veren tanrıların isteğine karşı geldikleri için Apollon'un gönderdiği yılanlar tarafından öldürülürler. Heykel bu mitolojik hadiseyi tasvir etmektedir. Eserde baba ve iki oğlunun dramatik hayatta kalma mücadelesi canlandırılmaktadır. Yılanların Laokoon ve oğullarının bedenlerine dolanması, karakterlerin vücutlarındaki kasılmalar ile yüzlerindeki derin acı ve korku dikkat çekmektedir. Merkezde yer alan Laokoon ve solunda acıdan bayılmak üzere olan oğlu, en sağdaki diğer oğlu tarafından çaresizce izlenmektedir. Figürlerin acı içindeki vücutları ve çaresizce kurtulma çabaları etkileyici bir biçimde yansıtılmıştır.  Romalı Gaius Secundus Pli...