Ana içeriğe atla

Gotlar Sütunu


Gotlar Sütunu, Foto : M. Özveren

Gotlar Sütunu, Gülhane Parkı'nın sahile yakın kısmında, Topkapı Sarayı'nın dış bahçesinde yer almaktadır. Sütun Roma döneminden günümüze hiçbir değişikliğe uğramadan gelen en eski anıttır. 18.5 metre yüksekliğindeki sütun Prokonnesos (bugünkü Marmara Adası) mermerinden tek bir blok halinde yapılmıştır. Sütun başı Korinthos üslubunda  kartal arması ile süslüdür.

Sütunun ismi kaidesinde yer alan latince bir yazıttan gelmektedir. Yazıt "FORTUNAE REDUCI OB DEVICTOS GOTHOS" yani "Gotları yenmemizle geri dönen talihe" şeklindedir. Yazıttaki bu ifade, sütunun Gotlara karşı kazanılan bir zaferin anısına dikildiğini göstermektedir. Genel inanışa göre sütun II. Claudius'un Gotlar'a karşı kazandığı bir zaferi anmaktadır. Fakat I. Konstantinos'un MS. 331 - 332 tarihlerinde Got kabilelerine karşı kazandığı galibiyetleri anması da muhtemeldir. 

6. yüzyıl tarihçisi Lidyalı İonnes, sütun başlığının Yunan şans ve talih tanrıçası Tykhe'nin (Roma'daki adıyla Fortuna) bir heykelini taşıdığını söylemektedir. 14. yüzyıl tarihçisi Nikephoros Gregoras'a göre ise sütun, Byzantion'un kurucusu ve şehre adını veren Megaralı Byzas'ın bir heykelini taşımaktaydı. Farklı dönemlerdeki bu ifadelere rağmen günümüzde sütunun üzeri boştur.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eski Yunan'da Kent Devleti (Polis) ve Özellikleri

Atina akropolisi, A.Savin (Public Domain) Polis (çoğul poleis) eski Yunan siyasal ve sosyal yaşamının en karakteristik örgütleniş biçimidir ve esasen eski Yunan'a özgü bir kavramdır. Kent devleti ise modern bir yakıştırmadır. Kent devleti Mezopotamya'da Erken Tunç Çağı'ndan bu yana örneklerini gördüğümüz eski bir siyasi oluşumdur. Kısacası kent devleti bir kent ve onun etrafındaki toprakları kapsayan belirli bir alandır ve bu alan bir bütün halinde bir siyasi birimdir. Yunanlar bu düzene "polis" adını vermişlerdir. Politika kelimesi de buradan gelmektedir. Polisin siyasi ve toplumsal yapısı doğu krallıklarındaki kentlerden farklıydı. Doğu kentlerinde iktidar gücünü tanrıdan aldığını iddia eden veya buna inanan ve doğrudan tanrı sayılan krallara aitti. Kral veya Firavun denilen bu yöneticilerin yetkileri sınırsızdı ve hakimiyetleri içerisinde yer alan bütün kentler onların mutlak otoritesine tabiydiler. Yunan polislerindeki yurttaşlık (politai) kavramı ve yeri geld

Kylon'un Tiran Olma Girişimi ve Drakon Yasaları

Atina akropolisi, ressam Leo von Klenze, 1846. MÖ. 8. yüzyılın sonlarına doğru Attika'nın (Atina ve çevresini kapsayan bölge) önde gelenleri baştaki basileus'u (kral) indirip yerine arkhonlar, yani önderler denilen yöneticileri getirdiler. Yönetim biçimi monarşiden oligarşiye geçti. Aristokratlar yönetimde söz sahibi oldukları bu dönemde Atina akropolisinin 300 m kadar batısında yer alan Areopagos  Meclisinde toplanıyorlardı. Bu yeni politik düzende önceleri üç arkhon etkindi : 1-) Din ve devlet işlerinin yürütülmesinden sorumlu arkhon basileus 2-) Orduya komuta eden ve vatandaş olmayanların arasındaki davalara bakan Polemarkhos (savaş arkhonu, başkomutan) 3-) Genel idari işlerden sorumlu Arkhon. Arkhon Eponymos olarak adlandırılırdı, zira görev yaptığı yıla adını veriyordu. Meclise ve konseye başkanlık ediyor, dini olmayan davalara bakıyordu. Bunlara daha sonra thesmothetai (kanun koyucular) denilen 6 arkhon daha dahil edildi ve bunlar yönetim organını oluşturan "dokuz ar

Ostrakismos Nedir?

Üzerlerine isimler kazınmış çanak çömlek (ostrakon) parçaları Ostrakismos (Çanak Çömlek Mahkemesi), MÖ. 5. yüzyıl Atina'sında gerçekleştirilen bir uygulamanın ismidir. Amacı bir oylama neticesinde yeterli çoğunluğa ulaşılmasının ardından tiranlığa heveslenen kişileri sürgün etmek ve bu sayede demokrasinin varlığını sürdürmekti. Sürgün 10 yıl sürüyordu ve bu sürenin sonunda sürgüne yollanan kişi canına, mallarına veya vatandaşlığına bir zarar gelmeden Atina'ya dönebiliyordu. Oylama işlemi 500 kişiden oluşan Bule meclisi ve en yüksek idari yetkili olan 9 arkhonun gözetiminde yapılıyordu. Oy verme gizlilik usulüne dayalıydı, oy verenlerin kimliği gizli kalıyordu. Yurttaşlar tiran olmaya niyeti olduğunu düşündükleri kişilerin isimlerini ostrakon (çoğ. ostraka) denilen çanak çömlek parçaları üzerine kazıyarak yazıyorlardı. Daha sonra phylai denilen görevliler oyları topluyor, kimsenin birden fazla oy kullanmasına izin verilmiyordu. Bir kişinin ostrakismos sonucu sürgün edilebilmesi