Ana içeriğe atla

Kronos'un Evrenin Hakimi Olması


Kronos ve çocuğu, ressam Giovanni Francesco Romanelli (Public Domain).


Kronos (Eski Roma'da Saturnus olarak bilinirdi), Yer'i temsil eden Toprak Ana (Gaia) ve Gök'ün kişileştirilmiş hali Ouranos'un (Uranos) çocukları olan titanlardan biriydi. Titanların en küçüğüydü, ayrıca Zeus ve Olymposlular kuşağından önceki birinci tanrılar kuşağındandı. Ouranos'un Gaia'dan birçok çocuğu olmuştu. İkilinin beraberliğinden altı Titan ile altı Titanid, üç Kyklops ve üç Hekatogkheires (Yüz Kollu Devler) doğdu. 

Bir gün Ouranos isyankar Kyklopları Ölüler Diyarı'nın yedi kat altına, kasvetli ve korkunç bir yer olan Tartaros'a kapattıktan sonra Gaia ile birlikte oldu. Bu birliktelikten Titanlar dünyaya geldi. Kyklopların hapsedildiği yer, dünyadan, yeryüzünün gökyüzüne olan mesafesi kadar uzak bir yerdi. Gaia, evlatlarının bu şekilde cezalandırılmalarına çok üzüldü ve öç almak için titanları Ouranos'a saldırmaya ikna etti. Parlak çelikten yaptığı tırpanı titanların en genci ve lideri olan Kronos'a verdi. Ouranos gece uyuduğu sırada Kronos tırpanla babasının cinsel organını kesip, sol eliyle Drapenon Burnu'nda (bugünkü G. Kıbrıs'ta yer alır) denize attı (o günden beri sol eli kullanmanın uğursuzluk getireceğine inanılır). Titanlar önlerinde bir engel kalmayınca annelerine verdikleri söz gereği Kyklopları Tartaros'tan çıkardılar ve liderleri Kronos'u evrenin hakimi olarak ödüllendirdiler. Ancak Kronos tüm gücü eline alır almaz kendisine destek olan yüz kollu devler (Hekatohkheires) ile Kyklopları tekrar Tartaros'a hapsetti. Bu şekilde kainatın efendisi olduktan sonra kız kardeşi Rhea ile evlendi.

Hikayenin başka bir versiyonunda ise, Gaia sürekli çocuk yapmak isteyen Ouranos'tan rahatsız olduğu için oğullarından yardım istemiş ve bu talebi yalnızca Kronos kabul etmişti. Zira diğer çocukları Ouranos'tan çekiniyorlardı. Kronos pusu kurdu ve annesinin ona verdiği "orak"la babasının hayalarını keserek denize attı. Gerçek ne olursa olsun, evrenin yeni hakimi artık Kronos'tu. Ancak babasının başına gelene benzer bir biçimde Kronos da kendi çocukları tarafından tahtından edildi ve ardından Tartaros'a hapsedildi.


KAYNAKLAR

Grimal, P. (2012). Mitoloji Sözlüğü : Yunan ve Roma, (çev. Sevgi Tamgüç), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

Graves, R. (2010). Yunan Mitleri : Tanrılar, Kahramanlar, Söylenceler, İstanbul: Say Yayınları.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Eski Yunan'da Kent Devleti (Polis) ve Özellikleri

Atina akropolisi, A.Savin (Public Domain) Polis (çoğul poleis) eski Yunan siyasal ve sosyal yaşamının en karakteristik örgütleniş biçimidir ve esasen eski Yunan'a özgü bir kavramdır. Kent devleti ise modern bir yakıştırmadır. Kent devleti Mezopotamya'da Erken Tunç Çağı'ndan bu yana örneklerini gördüğümüz eski bir siyasi oluşumdur. Kısacası kent devleti bir kent ve onun etrafındaki toprakları kapsayan belirli bir alandır ve bu alan bir bütün halinde bir siyasi birimdir. Yunanlar bu düzene "polis" adını vermişlerdir. Politika kelimesi de buradan gelmektedir. Polisin siyasi ve toplumsal yapısı doğu krallıklarındaki kentlerden farklıydı. Doğu kentlerinde iktidar gücünü tanrıdan aldığını iddia eden veya buna inanan ve doğrudan tanrı sayılan krallara aitti. Kral veya Firavun denilen bu yöneticilerin yetkileri sınırsızdı ve hakimiyetleri içerisinde yer alan bütün kentler onların mutlak otoritesine tabiydiler. Yunan polislerindeki yurttaşlık (politai) kavramı ve yeri geld

Kylon'un Tiran Olma Girişimi ve Drakon Yasaları

Atina akropolisi, ressam Leo von Klenze, 1846. MÖ. 8. yüzyılın sonlarına doğru Attika'nın (Atina ve çevresini kapsayan bölge) önde gelenleri baştaki basileus'u (kral) indirip yerine arkhonlar, yani önderler denilen yöneticileri getirdiler. Yönetim biçimi monarşiden oligarşiye geçti. Aristokratlar yönetimde söz sahibi oldukları bu dönemde Atina akropolisinin 300 m kadar batısında yer alan Areopagos  Meclisinde toplanıyorlardı. Bu yeni politik düzende önceleri üç arkhon etkindi : 1-) Din ve devlet işlerinin yürütülmesinden sorumlu arkhon basileus 2-) Orduya komuta eden ve vatandaş olmayanların arasındaki davalara bakan Polemarkhos (savaş arkhonu, başkomutan) 3-) Genel idari işlerden sorumlu Arkhon. Arkhon Eponymos olarak adlandırılırdı, zira görev yaptığı yıla adını veriyordu. Meclise ve konseye başkanlık ediyor, dini olmayan davalara bakıyordu. Bunlara daha sonra thesmothetai (kanun koyucular) denilen 6 arkhon daha dahil edildi ve bunlar yönetim organını oluşturan "dokuz ar

Ostrakismos Nedir?

Üzerlerine isimler kazınmış çanak çömlek (ostrakon) parçaları Ostrakismos (Çanak Çömlek Mahkemesi), MÖ. 5. yüzyıl Atina'sında gerçekleştirilen bir uygulamanın ismidir. Amacı bir oylama neticesinde yeterli çoğunluğa ulaşılmasının ardından tiranlığa heveslenen kişileri sürgün etmek ve bu sayede demokrasinin varlığını sürdürmekti. Sürgün 10 yıl sürüyordu ve bu sürenin sonunda sürgüne yollanan kişi canına, mallarına veya vatandaşlığına bir zarar gelmeden Atina'ya dönebiliyordu. Oylama işlemi 500 kişiden oluşan Bule meclisi ve en yüksek idari yetkili olan 9 arkhonun gözetiminde yapılıyordu. Oy verme gizlilik usulüne dayalıydı, oy verenlerin kimliği gizli kalıyordu. Yurttaşlar tiran olmaya niyeti olduğunu düşündükleri kişilerin isimlerini ostrakon (çoğ. ostraka) denilen çanak çömlek parçaları üzerine kazıyarak yazıyorlardı. Daha sonra phylai denilen görevliler oyları topluyor, kimsenin birden fazla oy kullanmasına izin verilmiyordu. Bir kişinin ostrakismos sonucu sürgün edilebilmesi